tirsdag 12. mai 2009

Elbil - realisme, optimisme og vilje

Mitsubishi MiEV som lanseres denne våren.


Regjeringen vil at 10% av den norske bilparken skal være elektrifisert innen 2020. Samferdselsdepartementet har nedsatt en ressursgruppe som har jobbet med elektrifisering av bilparken. De har nå kommet med denne ambisjonen og forslag til en rekke tiltak for å kunne oppnå dette. Blant annet ser de på infrastruken knyttet til elbiler, og ikke minst så fokuserer de på mulige økonomiske virkemidler for å få flere til å gå over til elbiler. Det er flott at det nå virkelig tas tak i denne utfordringen. Skal vi nå våre miljømålsettinger, så må det kraftfulle virkemidler til i forhold til bilbruken vår. Bilbransjeforbundet tror selvfølgelig ikke 10% er en realistisk målsetting.

En som tror dette er mulig er klimaprofessor Gunnar Eskeland. Han tror at halvparten av oss kjører rundt i elbil eller hybridbil innen 2020. I forbindelse med World Electric Vehicle Symposium i Stavanger så sier Eskeland til Stavanger Aftenblad at Norge har 2 år på seg til å legge om avgiftspolitikken og legge til rette for et massivt inntog av elbiler og plug-in hybridbiler. Hvis ikke kan Norge komme bakpå fordi etterspørselen i resten av verden er i ferd med å ta av. Det er spennende å se hvordan et samlet politisk press i mange land, nå er i ferd med å sette fart i bilutviklerne. Utviklingen av disse bilene har gått fryktelig tregt de siste tiårene. Grunnen er åpenbart at bilfabrikantene ikke har hatt tilstrekkelig press på forskning og utvikling i miljøvennlig retning. Dette har radiklat endret seg nå. Og nå er også USAs bilindustri i ferd med å snu. Jeg tror utviklingen vil gå langt raskere enn det norsk bilbransje tror. Trolig er det også snakk om et være eller ikke være for flere av de store bilfabrikantene. Med en vilje til å snu, så er en rask teknologiutvikling mulig. Her er det snakk om en realistisk optimisme.

En som mange nå låner øre til i forhold til utfordringene med en massiv introduksjon av elbiler er Shai Agassi i Better Place. Agassi var som sjef i SAP en av de virkelig unge og store innen softwarebransjen inntil han for fullt kastet seg inn i denne miljøkampen. Har du et kvarter, så kan du her se hvorfor han mener det er realistisk med en full omlegging til elbiler i stor skala;

Ingen kommentarer:

Free Hit Counters